Opinie: 'Adio Domnule Hardau'
Un ordin al ministrului educatiei, Mihail Hardau, a relaxat criteriile de acordare a titlurilor de profesor si conferentiar universitar. Predecesorul sau impusese standarde de nivel international. Ordinul a starnit reactii dure.
08:00
Reproducem ma jos comunicatul Asociatiei Profesionale pentu Educatie si Cercetare, EduCer.
"Adio Domnule HARDAU,
La mai putin de o luna pana la prezentarea raportului de tara in fata Parlamentului European, ministrul Educatiei si Cercetarii emite un ordin populist, privind criteriile de performanta in promovarea universitara. In felul acesta, Ministrul Hardau desfiinteaza practic un ordin al predesorului sau, Mircea MICLEA, care a fost obligat sa demisioneze fara a mai apuca sa-l puna in practica. Se dovedeste inca odata, ca la nivelul Coalitiei de guvernare nu exista o strategie unitara, politica in educatie fiind bazata pe optiunile unui singur om, vremelnic numit ministru.
Faptul ca un ministru al educatiei pune semnul egal intre un contract de cercetare finantat intern, prin asa numita competitie a granturilor de excelenta si un contract castigat intr-o competitie europeana, denota o lipsa de cunostinte minimale despre realitatea din sistemul pe care il gestioneaza politic. Rata de succes a participarii Romaniei in competitia de proiecte europene este cea mai scazuta din Europa, mai exact sub 15%, Romania finantand din contributia sa cercetarea din alte tari. In loc de a proceda pe baza statisticilor, ca rezultat al competitiei europene, la o restructurare a invatamantului superior si la promovarea unor criterii de valoare care sa faca vizibil mediul academic cu adevarat performant, ministrul Hardau impune legea "gloatei", punand in pericol un intreg sistem. A echivala un articol intr-o revista stiintifica de top mondial, cu 4 articole publicate in reviste obscure din Romania, dar "agreate", este echivalentul cu a pune impostura la masa cu stiinta mondiala adevarata.
Asistam la o grava lovitura data tinerilor cercetatori, privind valorile stiintifice promovate de ministrul Hardau. In timp ce toti doctoranzii romani, care isi fac studiile finantate prin competitie de Uniunea Europeana, se bat pentru a avea cat mai multe publicatii in reviste cotate ISI (International Scientific Index), domnul ministru Hardau le da un mesaj dezamagitor: 4 publicatii in Revista Minelor, cu sau fara referenti, sunt egale cu o aparitie in revista Nature!
Despre ce fel de valori europene vorbim atunci cand sistemul promovat de ministrul Hardau coteaza ca fiind valoare impostura si plagiatul, sub palaria autonomiei universitare? Poate accepta un tanar cercetator, care a castigat intr-o competie europeana, sa fie redus de "ecuatia" valorilor d-lui Hardau, la a fi egal cu colegul sau de la Targoviste, care a publicat in revista facultatii pe care n-o citeste nimeni?
Domnul ministru Hardau a recunoscut in fata presei, ca a aflat de revistele cu cotatie ISI dupa ce a ajuns ministru, demonstrand parca teorema ca se poate ajunge profesor universitar in Romania si fara publicatii internationale. Asociatia EDU CER, a tot sperat ca domnul ministru Hardau a inteles ceva din multiplele articole de presa aparute dupa studiul publicat de colegii nostri de la Ad Astra despre ISI si cotatia universitatilor romanesti. Recunostem insa ca a fost o speranta desarta. Domnia sa o fi fost bun ca prefect, un foarte bun responsabil de camin studentesc, de cantina, dar in mod cert nu are nimic de-a face cu ceea ce numim invatamant la standarde europeene. Il sfatuim pe domnul ministru sa citeasca studiul publicat de asociatia noastra folosind baza electronica de date ISI Web of Knowledge, despre nivelul stiintific al membrilor CNCSIS-ului, pentru a-si da seama, inca odata, cu ce fel de consultanta lucreaza! (https://forum.educer.ro/index.htm).
Mai mult de 60% dintre membrii CNCSIS, adica cercetatorii de "premiere league", agreati de Ministerul Educatiei si Cercetarii, nu au nici o publicatie cotata ISI in perioada 1994-2005, in frunte cu presedintele si majoritatea vicepresedintilor de comisii stiintifice de specialitate.
Ne punem intrebarea daca exista cumva vreo legatura intre recenta lege a lustratiei trecuta prin Senat si graba unora de a trece in invatamantul superior, in lunile urmatoare, acolo unde prin "autonomia universitara", exista o alta Romanie si unde aceasta lege nu ar fi operabila?
Grupurile de interese, care fac din umbra politica de cercetare si educatie din Romania ultimilor 15 ani, au mai lovit un ministru, impunadu-i legea valorilor lor, in detrimentul celor europene. Sunt aceasi oameni care i-au "oferit sprijinul" si fostului ministru Miclea,
in scandalul orchestrat in presa despre un presupus plagiat, obligandu-l apoi sa demisioneze.
Reamintindu-i inca o data d.lui Ministru Hardau ca Romania se indreapta spre Europa, de la care trebuie sa preluam si sistemele de valori, constatam ca educatia ramane in continuare capitolul deficitar al guvernarii actuale.
Presedinte,
Prof. Stefan Vlaston
12.04.2006
Anexa.
Prof. dr. Mihail Hardau, 1 articol in revista cotata ISI.
Prof. dr. Dumitru Miron, secretar de Stat la MEC si profesor la ASE -
zero articole publicate in reviste cotate ISI
Prof. dr. Anton Anton, secretar de stat MEdC pentru Cercetare - zero
articole publicate ISI.
Conf. dr. József KÖTÖ - secretar de stat MEC: zero articole ISI.
Conf. dr. Adrian GORUN, secretar general MEC - zero articole ISI.
Prof dr. Adrian Curaj, director general UEFISCSU - 1 articol ISI,
Prof. dr. Mihai Korka, prof. ASE si fost consilier al ministrului
Miclea (numit la conducerea ARACIS): zero articole ISI.
prof. dr. Radu Mircea DAMIAN, presedinte CNFIS (www.cnfis.ro), fost
secretar de stat MEdC in guvernul PSD - zero articole ISI"
Link:
Articol pe aceeasi tema in Cotidianul
https://www.cotidianul.ro/index.php?id=4836&art=11579&cHash=32b10bafd3
de Teodorescu Radu R. 13 Apr 2006 22:43
Sunt de acord ca este necesar sa fe ntrodus un nivel minim fata de care sa se poata face o departajare a valorilor. Acest nivel trebuie sa fie acelasi pentru toti cei ce vor sa promveze, indferent ca ei sunt ingineri (de orce fel!), economsti, umanisti, fiziceni, chimisti sau matematcieni. Pana nu cu mult timp in urma, uni se faceau "Profesori" peste noapte, la alte specialitati ajungeau la pensie "lector".
"Nu avem, in tara, revste cotate ISI!" Pa nu avem fiindca nu ncercam sa facem, ar ceea ce facem facem de mintuiala. Cel putin, pana nu demult timp, cercetarea se facea de dragul cercetarii, fara o finalizare practica. Gasiti si acum articole, pline de formule matematice care nu spun nimc, dar tin de frumusete si din articolul respectiv nu te alegi numai cu timpul pe care l-ai perdut spre a-l citi.
Acelasi lucru se face si in scoala! Ii invatam, teoretic, fara a le face aplcatii practice, mai ales la stiintele tehnice. "Vor invata ei n producte! Acolo se vor selecta!" Nu mai e ca in anii '70-80, cand oricum era, o duceai. Acum trebuie sa iesi, cat de cat, profesonsit, de pe bancile scolii, fe ea scoala profesonala, sau facultate (unii le confunda!)
In invatamantul superior o mare greseala a fost "autonomia universtara totala". Ea exista, fara a fi definita si este aplicata, dupa ureche, de fiecare rector, asa cum ii place lui. In unele cazuri, Senatul este consultat numai de forma, el fiind ales, de la inceput, numa dn "Yes-man-ii". O slabciune a ordinului Domnului Miclea, era faptul ca lasa la latudinea "conducerii intelepte" a unverstatilor promovararile.
Ministerul trebue sa defineasca, inainte de toate, autonomia universitara, atributiile "ordonatorului de credite" si modalitatle de utilizare a fondurlor, fie ca ele vin de la MEC, fie ca sunt din fonduri proprii.
Stimate Domnule Profesor, cred ca n-ar fi lipsit de importanta ca sa dat publctatii lista completa a celor din CNCSIS, fiindca eu conosc cativa profesori universtari care nu stu sa vorbeasca romaneste, desi sunt romani, nu sunt nici unguri, nici turci, sau alte natonalitati. Si au ajuns profesori plini!
Culmea este ca acesti impostori, au ajuns sa ne cantareasca activtatea!
Contractele de cercetare sunt o problema si aici consider ca este suficent ca individul sa fie cuprins in cateva contracte de cercetare cu caracter international si sa fi condus un numar de contracte de cercetare, in tara.
Cand am intrat in nvatamantul superior aveam 16 ani de cercetare. Mi-au fost "cantariti" de colegi de a mei care nu au "lucrat" numai in invatamantul superior si care nu stau ce nseamna cercetarea, in schimb, invatasera sa scrie articole, e adevarat multe erau publicate, cu altii, in reviste ISI. Pe unii i-a gasit revolutia pe functii mari si aveau o multme de articole ISI, fiindca ii trecusera subalternii. Ei au ajuns repede sus s au avut grja sa "inchida usa".
Despre castigarea "competitiilor de contracte" fe ele si CEEX, stiu ca in urma cu cativa anii buni, un coleg din Bucuresti, imi arata contracte executate de noi prin anii '70, "modernizate" cu calculatorul si "castigate" la competitie. Aceleasi rezultate, dar prezentate sub o forma "moderna". Si s-a facut cercetare!
Cu deosebt respect,Teodorescu